Avui vull
fer referència al Capítol 21.
Projectes i programes d' intervenció psicopedagògica en alumnes amb un baix
autocontrol de la seva conducta., del Bloc III del dossier La pràctica psicopedagogia
en educació formal, fa referència a la intervenció què es fa
amb l' alumne amb problemes de conducta, fent èmfasi en què la tasca del psicopedagogs
és " propiciar que els seus estudiants amb escàs autocontrol adquireixen
habilitats d' organització i direcció del comportament i promoure el seu èxit
social i acadèmic", és per aquesta definició que avui l' entrada al bloc
la vull dedicar a una de les prioritats del centre què és el Suport Conductual Positiu,
ja que com vaig explicar a l' entrada anterior del PEC, els problemes de conducta
són els més abundants a l' escola i per tant s' estableixen estratègies i metodologies
per abordar-los com a centre.
El suport conductual positiu,
segons el GIEE “proporciona un sistema que serveix per augmentar la
capacitat que tenen les escoles per adoptar i mantenir pràctiques i estratègies
per front a les conductes problemàtiques de tots els alumnes".
Com ja he dit al començament, és una prioritat
del centre degut a la diversitat d' alumnes que hi ha i les seves necessitats
conductuals va molt lligat al PEC (explicat a l' entrada anterior) i aquest
suport és continu i té tres nivells segons Walker i col., 1996: (1) estratègies de suport conductual positiu a nivell
d’escola; (2) intervencions dirigides als alumnes de risc, i (3) intervencions
individualitzades per aquells alumnes que manifesten conductes problemàtiques
greus.
En el meu centre de pràctiques, he pogut observar d' una manera directa i posat
en marxa aquests tres nivells:
(1): la línia general de l' escola és partir de les conductes positives dels alumnes per tal d' anar a una millora del comportament, és a dir per a realitzar les prioritats educatives dels alumnes es basen en lo positiu per redactar-les i utilitzen el reforçament positiu com a eina metodologia.
(1): la línia general de l' escola és partir de les conductes positives dels alumnes per tal d' anar a una millora del comportament, és a dir per a realitzar les prioritats educatives dels alumnes es basen en lo positiu per redactar-les i utilitzen el reforçament positiu com a eina metodologia.
(2): per
part del psicopedagog, realitza intervencions directes a les aules per tal d'
observar les conductes que causen conflictes i poder establir estratègies metodològiques
per crear un bon clima de treball en grup ( sempre a traves del reforçament
positiu), per exemple: un aula on han creat un tauló amb les feines diàries que
ha de fer cada alumne i s' apunta una cara contenta o trista si fan bé o no les
feines, en acabar el dia obtenen una recompensa si els propis alumnes veuen que
tenen cares contestes i per tant el treball ha sigut bo, la qual cosa els motiva a
seguir treballant.
(3): aquest
punt és una de les prioritats que tenen aquest any, per tal d' establir intervencions
individualitzades a alumnes que tenen problemes en les normes de convivència i respecte
del centre o en els hàbits de treball. Actualment s' està portant a terme un
suport conductual positiu amb un alumne que té 16 anys, és obsessiu i només
parla d' infermetats; el psicopedagog li ha fet una quadre amb les franges horàries
del dia escolar i amb tres ítems que vol que la seva conducta canvií a millor,
el mateix alumne omple la taula y en començar i finalitzar la setmana
parla amb el psicopedagog, li ensenya la taula i parlen dels reptes, com ha
sigut la setmana, etc.
Per finalitzar l' entrada, die que vaig estar
parlant amb el psicopedagog d' aquest mètode hi hem va dir que des de que al centre
a començat el suport, hi ha una minoria significativa dels
problemes de conducta i que cada vegada hi ha més informació hi es pot anar a
més. És un treball continu que han de fer les escoles i personalment, per lo
que he pogut veure en el meu centre, ho recomanaria a totes les escoles ordinàries,
ja que sempre hi han alguns problemes de conducta què és podrien solventar d'
una manera bastant efectiva, a més a més d' utilitzar-lo com una eina preventiva.
A continuació us deixo un enllaç d' un PowerPoint
que parla del suport conductual positiu:
Bibliografia:
- Mauri, T., Monereo, C. I Badia, A.. (2004): La pràctica psicopedagògica en educació formal (Volum I). Barcelona: Editorial UOC.
No hay comentarios:
Publicar un comentario