viernes, 13 de diciembre de 2013

Suport Conductual Positiu


Avui vull fer referència al Capítol 21. Projectes i programes d' intervenció psicopedagògica en alumnes amb un baix autocontrol de la seva conducta., del Bloc III del dossier La pràctica psicopedagogia en educació formal, fa referència a la intervenció què es fa amb l' alumne amb problemes de conducta, fent èmfasi en què la tasca del psicopedagogs és " propiciar que els seus estudiants amb escàs autocontrol adquireixen habilitats d' organització i direcció del comportament i promoure el seu èxit social i acadèmic", és per aquesta definició que avui l' entrada al bloc la vull dedicar a una de les prioritats del centre què és el Suport Conductual Positiu, ja que com vaig explicar a l' entrada anterior del PEC, els problemes de conducta són els més abundants a l' escola i per tant s' estableixen estratègies i metodologies per abordar-los com a centre. 


El suport conductual positiu, segons el GIEE  “proporciona un sistema que serveix per augmentar la capacitat que tenen les escoles per adoptar i mantenir pràctiques i estratègies per front a les conductes problemàtiques de tots els alumnes".

 Com ja he dit al començament, és una prioritat del centre degut a la diversitat d' alumnes que hi ha i les seves necessitats conductuals  va molt lligat al PEC (explicat a l' entrada anterior) i aquest suport és continu i té tres nivells segons Walker i col., 1996: (1) estratègies de suport conductual positiu a nivell d’escola; (2) intervencions dirigides als alumnes de risc, i (3) intervencions individualitzades per aquells alumnes que manifesten conductes problemàtiques greus. 


    En el meu centre de pràctiques, he pogut observar d' una manera directa i posat en marxa aquests tres nivells:
(1): la línia general de l' escola és partir de les conductes positives dels alumnes per tal d' anar a una millora del comportament, és a dir per a realitzar les prioritats educatives dels alumnes es basen en lo positiu per redactar-les i utilitzen el reforçament positiu com a eina metodologia.

(2): per part del psicopedagog, realitza intervencions directes a les aules per tal d' observar les conductes que causen conflictes i poder establir estratègies metodològiques per crear un bon clima de treball en grup ( sempre a traves del reforçament positiu), per exemple: un aula on han creat un tauló amb les feines diàries que ha de fer cada alumne i s' apunta una cara contenta o trista si fan bé o no les feines, en acabar el dia obtenen una recompensa si els propis alumnes veuen que tenen cares contestes i per tant el treball ha sigut bo, la qual cosa els motiva a seguir treballant.

(3): aquest punt és una de les prioritats que tenen aquest any, per tal d' establir intervencions individualitzades a alumnes que tenen problemes en les normes de convivència i respecte del centre o en els hàbits de treball. Actualment s' està portant a terme un suport conductual positiu amb un alumne que té 16 anys, és obsessiu i només parla d' infermetats; el psicopedagog li ha fet una quadre amb les franges horàries del dia escolar i amb tres ítems que vol que la seva conducta canvií a millor, el mateix alumne omple la taula y en  començar i finalitzar la setmana parla amb el psicopedagog, li ensenya la taula i parlen dels reptes, com ha sigut la setmana, etc.

Per finalitzar l' entrada, die que vaig estar parlant amb el psicopedagog d' aquest mètode hi hem va dir que des de que al centre a començat el suport, hi ha  una minoria significativa  dels problemes de conducta i que cada vegada hi ha més informació hi es pot anar a més. És un treball continu que han de fer les escoles i personalment, per lo que he pogut veure en el meu centre, ho recomanaria a totes les escoles ordinàries, ja que sempre hi han alguns problemes de conducta què és podrien solventar d' una manera bastant efectiva, a més a més d' utilitzar-lo com una eina preventiva.



  A continuació us deixo un enllaç d' un PowerPoint que parla del suport conductual positiu:
Bibliografia:
  •    Mauri, T., Monereo, C. I Badia, A.. (2004): La pràctica psicopedagògica en educació formal (Volum I). Barcelona: Editorial UOC.

No hay comentarios:

Publicar un comentario